10 April 2008

KENA MENJUAL KER?

Salam Sejahtera ! Apa khabar . Semoga tenang , bahagia dan gembira senantiasa. Alhamdulillah dapat bertemu kembali. Semasa anda menjalankan perniagaan Network Marketing ( MLM ) ini adakah anda pernah mendengar downline atau prospek anda menyebut "Kena Menjual Ker ".

MLM adalah satu aktiviti perniagaan yang sah. Ada produk yang perlu dipasarkan dan dari produk yang berjaya dijual inilah pihak syarikat mendapat keuntungan dan dapat membayar kembali bonus kepada pengedarnya. Apabila dinamakan perniagaan sudah pasti melibatkan proses jual beli.

Kalau MLM yang tidak menekankan tentang proses jual beli produk tentu ada sesuatu yang tidak kena dengan perniagaan MLM itu. Ini satu pengalaman sahabat saya. Beliau sebelum menyertai saya dalam perniagaan MLM bersama SST dan Syarikat Smart Naco , beliau telah menyertai salah satu program perniagaan MLM dari sebuah syarikat lain. Oleh kerana teruja dengan gambaran pendapatan yang diperolehi hasil dari pelaburan yang dibuat , maka beliau pun telah menyertainya dengan RM2,500.00 . Kemudian apabila bertemu saya beliau tertarik pula menyertai saya dan mengapa beliau berminat saya tidak pasti pula. Mungkin melihat saya sudah pakai kereta BMW tu ke. Erm... Jadi dia mengambil sekotak susu dan tak bagi duit lagi. Beberapa hari kemudian baru dia berikan duit. Walaupun bermula dengan RM109.00 namun setelah sebulan lebih beliau MAMPU dan berjaya menjual produk keluaran Smart Naco dengan banyak. Produk yang dibeli dari program yang perlu beliau mengeluarkan sejumlah wang Rm2,500 langsung tidak dijualnya ... Ini mungkin kerana TIADA PENEKANAN langsung tentang produk dan mungkin harga produk terlalu mahal untuk di jual dan mungkin juga produk kurang memberi kesan dan testimoni yang banyak.

Mungkin ada orang FOBIA dengan buat MLM dan perlu menjual produk. Tapi mereka perlu tahu bahawa syarikat akan mendapat keuntungan dari proses penjualan produk. Namun STRATEGI itu memainkan peranan penting. Pengalaman bersama syarikat Smart Naco , usahawan di Smart Naco mampu membuat jualan kerana produk berkualiti dan mempunyai TESTIMONI yang cukup banyak , cepat dan meyakinkan.
REPEAT SALES berlaku dengan cukup baik. Hanya kongsikan TESTIMONI produk. Sahabat saya di Kota Belud Sabah hanya kongsikan cerita produk susu iggplus melalui TV di kedai gunting rambut bapanya. Sementara pelanggan menunggu giliran , mereka ditontonkan dengan video testimoni produk ini. Ada yang mencuba 5 paket dahulu sebagai usaha promosi "trial pack". Yang membanggakan selepas seminggu ramai yang datang lagi untuk membeli sekotak dan ada yang menjadi ahli . Jika dulu sahabat saya ini mampu buat "personal sales" 4k pv , 3kpv namun sekarang agak berkurangan kerana ramai pelanggan yang berminat untuk menjadi ahli dalam memasarkan produk ini.

Ada banyak cara bagaimana syarikat keuntungan dari proses jualan. Satu melalui ahli yang menyertai dengan membeli produk( penajaan) , kedua melalui ahli yang aktif menjual produk ( penjualan ) , ketiga melalui Repeat Sales dari ahli-ahli ( belian ulangan). Jadi dari sumber inilah proses penjualan berlaku...

Jadi perkataan "
KENA MENJUAL KER" perlu di olah dengan kaedah , strategi dan cara paling kreatif dan memudahkan. Jika saya , kadangkala saya menjawab Tidak Semestinya Kena Menjual Produk.... Kita ada cara dan strategi.... Saya juga tidak menjual produk kerana saya ada sedikit kekurangan dalam hal ini , namun dalam MLM untuk menjana pendapatan bukan sahaja semata-mata usaha MENJUAL PRODUK tetapi bagaimana kita memberi "perkhidmatan" atau bertindak sebagai "konsultan" dalam membantu rangkaian melakukan usaha penjualan dan penajaan. YA! Pastinya kita bekerja dan saya tidak duduk sahaja dengan MEMBULI orang bawah melakukan kerja. Ooooooh! tidak sama sekali. Jika kita gagal memberi maklumat dan bimbingan yang betul pasti proses penjualan itu tidak terjadi....

JESTERU itu ,
KENA MENJUAL KER bukan lagi persoalan atau halangan utama anda untuk terlibat dalam perniagaan bersama SST. Kita ada cara dan strateginya. Memang ada kalangan kita JAGUH jualan , namun kita juga akan memberi khidmat nasihat bagaimana menjadi i-usahawan yang paling bijak... Ya! Produk Terjual tanpa kita sedari kita MENJUAL PRODUK itu... Mereka yang menawarkan diri untuk membeli......

Kepada rakan-rakan saya yang takut sertai biz i-usahawan saya kerana menjual produk , usahlah bimbang , boleh berhubung dengan saya , boleh saya kongsikan RAHSIAnya.....

Baiklah sekian itu sahaja .. Untuk penulisan akan datang saya akan kongsikan ...
ANDA TIDAK PERLU CARI KEKAYAAN , TETAPI GUNAKAN KEKAYAAN ANDA ...... ( satu persoalan nakal keluar , macam mana saya nak guna kekayaan sedangkan saya belum kaya lagi dan tidak dibenarkan cari kekayaan pulak ) .... Ikuti ulasannya pada minggu hadapan...

Untuk MENGETAHUI .. GUNAKAN KEKAYAAN ANDA boleh sms ke
0124686404 atau sila ke www.chedin.myniaga.net


GUNAKANLAH KEKAYAAN ANDA SEKARANG ......

CHE DIN

No comments: